Παρασκευή 5 Ιούνη 1998
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σελίδα 56
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
Ιδιωτικοποιούνται και τα δημόσια έργα!

Με εντολή των Βρυξελλών πρόκειται να παγιωθεί η ιδιωτικοποίηση όλων των δημοσίων έργων που θα γίνονται από δω και στο εξής στη χώρα μας! Η ιδιότυπη αυτή ιδιωτικοποίηση των δημοσίων έργων, έχει βέβαια ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια, με τη μέθοδο της ληστρικής συγχρηματοδότησης διαφόρων λεγόμενων "μεγάλων έργων", όπως του Αεροδρομίου στα Σπάτα, της Λεωφόρου Σταυρού - Ελευσίνας και της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου. Τώρα όμως προετοιμάζεται το έδαφος για την καθιέρωση του συστήματος αυτού για όλα τα δημόσια έργα, τα οποία, βέβαια, θα γίνονται μόνο αν έχουν επενδυτικό ενδιαφέρον οι ιδιώτες (τράπεζες και κατασκευαστές), οι οποίοι θα αποφασίζουν με μοναδικό γνώμονα το κέρδος και όχι την κοινωνική διάσταση.

Το νέο αυτό μοντέλο αυτοχρηματοδότησης, που προωθείται από τις Βρυξέλλες, έχει τον τίτλο Public Private Prozect (PPP), που σημαίνει σε ελεύθερη μετάφραση "Δημόσια Ιδιωτικά Εργα". Το σύστημα αυτό προβλέπει τη συμμετοχή των ιδιωτών με αντιπαροχή στα δημόσια έργα, τα οποία θα τα εκμεταλλεύονται οι ίδιοι με συμβάσεις παραχώρησης για δεκαετίες. Και πάλι όμως τη μερίδα του λέοντος στο κόστος του έργου θα καλύπτει είτε ο κρατικός προϋπολογισμός, είτε κονδύλια της ΕΕ, είτε τα δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Ο έλεγχος του κράτους (Βουλή, Τοπική Αυτοδιοίκηση, ακόμη και κυβέρνηση) στη διαδικασία εκτέλεσης και λειτουργίας των "δημοσίων" αυτών έργων περιορίζεται δραστικά, αφού τη διαχείρισή τους θα αναλάβουν επίσης Ανώνυμες Εταιρίες και ιδιώτες σύμβουλοι. Από την άποψη αυτή είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του ξένου συμβούλου (ένα από τα 14 μεγαλύτερα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα του κόσμου που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον) που πρόκειται να προσλάβει κατόπιν διαγωνισμού το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας για τη διαχείρισης όλων των μεγάλων οδικών έργων που θα γίνουν στη χώρα την επόμενη πενταετία. Ο σύμβουλος αυτός θα αναλάβει ουσιαστικά τη διαχείριση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων της χώρας, το πρόγραμμα χρηματοδότησης των έργων, φτάνοντας στο σημείο να αναθέτει ακόμη και τις εργολαβίες. Ουσιαστικά, δηλαδή, υποκαθιστά και καταργεί το υπουργείο Δημοσίων Εργων!

Εργα που αναμένεται να ανατεθούν με το σύστημα αυτό και από τον συγκεκριμένο σύμβουλο θα είναι η ζεύξη του Μαλιακού, η παράκαμψη των Τεμπών, ο αυτοκινητόδρομος Κόρινθος - Πάτρα, τμήματα της Εγνατίας, καθώς και τμήματα του δυτικού άξονα, δηλαδή Καλαμάτα - Ρίο - Αντίρριο - Ηγουμενίτσα - Κακαβιά.

Η εφαρμογή του συστήματος αυτού θα έχει ασφαλώς δύο παρενέργειες:

  • Την ανεξέλεγκτη αύξηση της τιμής των διοδίων, που θα πληρώνει βέβαια ο ελληνικός λαός, προκειμένου να αυξάνουν τα κέρδη των ιδιωτών.
  • Τον αφελληνισμό των έργων, καθώς μόνο ξένες εταιρίες θα μπορούν να αναλάβουν το κόστος της συμμετοχής στην κατασκευή των έργων αυτών. Αυτό είναι γνωστό και στους κύκλους των εργολάβων, οι οποίοι προσπαθούν να αποφύγουν τη μοίρα του υπεργολάβου, συμπτύσσοντας κοινοπραξίες, συμμαχίες, εξαγορές και συγχωνεύσεις. Εξαγορές, όμως, ελληνικών τεχνικών εταιριών προσπαθούν να κάνουν και ξένοι μεγάλοι όμιλοι, όπως η "Χόχτιφ" για να εδραιώσουν ακόμη πιο πολύ τη θέση τους στη χώρα μας.

Στόχος των Βρυξελλών είναι να εδραιώσουν το σύστημα PPP σε ολόκληρη την ΕΕ. Αλλωστε, σύμφωνα με πληροφορίες, επιτελικά στελέχη της Επιτροπής πρόκειται να συναντηθούν σε λίγες βδομάδες στην Ισπανία, προκειμένου να εξετάσουν ακριβώς αυτό το θέμα.

Στόχος - και για τη χώρα μας - είναι να καθιερωθεί η ιδιωτικοποίηση των δημοσίων έργων, όχι μόνο στα οδικά, αλλά και σε άλλα έργα κοινωφελούς σημασίας, όπως σχολεία, νοσοκομεία, φυλακές. Τα έργα αυτά θα αναλαμβάνει να κατασκευάζει και να τα λειτουργεί ο ιδιώτης ή το κράτος που στην περίπτωση αυτή θα πληρώνει τεράστια ενοίκια, καθώς αυτά θα πρέπει να καλύπτουν και την εξαγορά της κατασκευής και το κέρδος του ιδιώτη...

Ν. Π.


Κορυφή σελίδας
Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ