Τα σπίτια και οι επιχειρήσεις (εργοστάσια, εμπορικά κέντρα, καταστήματα κ. ά.) που χτίζονται στις εκτός σχεδίου περιοχές θα πρέπει στο εξής να χτίζονται σε αρκετά μεγαλύτερες αποστάσεις από τον άξονα των εθνικών, επαρχιακών και κοινοτικών δρόμων.
Αυτό προβλέπει Προεδρικό Διάταγμα (209/98) το οποίο καταρτίστηκε από το ΥΠΕΧΩΔΕ και τέθηκε ήδη σε ισχύ. Στόχος του ΥΠΕΧΩΔΕ είναι να ενισχυθεί η ασφάλεια στα οχήματα που κυκλοφορούν στους δρόμους αυτούς, αλλά και η εξασφάλιση της δυνατότητας μελλοντικής αύξησης του πλάτους των οδικών αξόνων, χωρίς να αντιμετωπίζει προβλήματα. Οι ρυθμίσεις βέβαια αυτές δημιουργούν αρκετά προβλήματα στους ιδιοκτήτες που οι ιδιοκτησίες τους βρίσκονται σε επαφή και κατά μήκος του οδικού δικτύου, είτε επειδή δε θα μπορούν να κτίσουν, είτε επειδή δε θα μπορούν να προσθέσουν ορόφους στα ήδη υπάρχοντα κτίριά τους. Μάλιστα, με μια από τις διατάξεις, απαγορεύεται η δόμηση ακόμη και στις περιοχές που βρίσκονται μέσα στη ζώνη διέλευσης οδού, η οποία είναι υπό... μελέτη.
Το ΠΔ χωρίζει τους δρόμους σε τρεις βασικές κατηγορίες, καθορίζοντας αποστάσεις που πρέπει να τηρούνται από αυτούς για την ανέγερση οικοδομών. Συγκεκριμένα:
Παρόμοιες ρυθμίσεις καθορίζονται από το ΠΔ και για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα που βλέπουν σε επαρχιακούς δρόμους. Συγκεκριμένα
- Στο πρωτεύον επαρχιακό δίκτυο (είναι αυτό που συνδέει τις πόλεις με το εθνικό δίκτυο) η απόσταση ορίζεται σε 20 μέτρα από τον άξονα του δρόμου.
- Στο δευτερεύον επαρχιακό δίκτυο (είναι αυτό που συνδέει δήμους και κοινότητες εκτός από την πρωτεύουσα κάθε νομού), στο οποίο οι νέες οικοδομές θα πρέπει να απέχουν 15 μέτρα από τον άξονα του δρόμου.
Στην περίπτωση των νησιών που αποτελούν δήμο ή κοινότητα με πληθυσμό κάτω των 5.000 κατοίκων, οι αποστάσεις των νέων κτιρίων από τους δρόμους προβλέπεται ότι καθορίζονται με απόφαση του δήμου ή της κοινότητας, αλλά σε κάθε περίπτωση δε θα πρέπει να είναι μικρότερες των 10 μέτρων από τον άξονα του δρόμου.